Nie każdy wie, że badania NDT są wykonywane także w warunkach podwodnych. Skąd zainteresowanie takimi badaniami?
W latach 40. XX wieku zaczęto budować prefabrykowane statki Liberty. Były szybkie i proste w budowie. Najszybszy statek Liberty zbudowano w 4 dni 15 godz. i 29 min. Szybko zauważono, że ten sposób budowy nie jest odpowiedni. Spośród 2710 zbudowanych statków Liberty, w sumie 12 złamało się w połowie z powodu kruchych pęknięć. Powstały one, m. in. w wyniku niskiej jakości zastosowanej stali w procesie produkcyjnym. To spowodowało ogromne straty ludzkie i ładunków. Tym katastrofom można było zapobiec stosując nowoczesne techniki badań NDT, które obejmują zastosowanie szeregu technik analitycznych. Są wykonywane podczas procesu produkcyjnego i wytwarzania elementu oraz w regularnych odstępach czasu w okresie użytkowania komponentu, aby sprawdzić wszelkie słabe punkty konstrukcyjne, wpływające na niezawodność.
Z tego powodu badania NDT są wykonywane okresowo pod wodą na jednostkach pływających i konstrukcjach hydrotechnicznych. Umożliwia to wykrycie uszkodzeń niewidocznych gołym okiem bez konieczności sprowadzania jednostek do suchego doku, zapobiegając tym samym możliwym katastrofom.
14
Kwi 2021